Page 45 - ara-yan
P. 45

Kıssa Üçlemesi                  Parable Trilogy






                         Kıssa, destan ve mitostan farklıdır. Zira onlar   Parable is different from epic and myth. The
                     ahlakiliğin zemini olarak cevabın yani “hissenin”   epic and myth as the ground for morality
                         iyice öğrenilmesini ve öğretilmesini öngörür:   presuppose the thorough learning and teaching
                      ritüellerle tekrar edilen yani “zaten başlangıçta   of the answer, the lesson from the parable:
                          olmuş olanın” “aynı olan”ın daimi olan geri    repeated with rituals, that is, as the permanent
                                                    dönüşü olarak.       return of what had already happened in the

                     Ferde kalan, kendisini bu aynıya dahil ederek bu    beginning, of “the same”. What is left consists of
                      “biz”in bir unsuru olmaktan ibarettir. O yüzden    being an element of “we” by including himself
                         retoriktirler. Ve retorikte imaj, anlamın veya   in this same. So they are rhetorical. And in
                       görünmeyenin bir işareti olarak işlevseldir, bir   rhetoric, the image is functional as a sign
                      öğrenim metodudur, görülmeyeni, geçmiş olanı       of meaning or the invisible, it is a method of
                              gösterme, buraya getirme yöntemidir.       learning, it is to show the invisible, the past, it
                                                                         is a method of bringing here. When interpreted,
                       Yorumlandığında bağlı olduğu asla geri döner,     it reverts to what is already connected to what
                      onu kendinde tekrarlayan “yeni” olan hiçbir şey    is already connected, nothing repeats it in itself
                                                           yoktur.       and is new.

                          Kıssanın “hissesi” yani “yeni” olan, anlatılan   The lesson of the parable, that is, the new, is to
                               olayın âfâkta olup bitmiş bir şey değil   realize that the described event continues in
                          enfüste devam ettiğini fark etmektir. Bu da    the infusion, not something that has happened
                            ancak kıssada mana ve suretin mitostan       in the minds. This is possible only by the
                            farklılaşmasıyla mümkündür: manadan          differentiation of meaning and image from
                          surete değil, suretten manaya gidişle. İşte o   myth in the parable: by going from meaning
                         zaman suretler sadece manayı taşıyan birer      to image, not from image to meaning. At that
                            metafor olmaktan azad olup canlanırlar,      time, the surrogates are freed from being
                        çizgiler, renkler, sesler, kokular ve dokunuşlar   metaphors that only carry the meaning and
                        görünmeyen görüneni, geçmişle şimdiyi suret      come to life, lines, colors, sounds, smells and
                         ve manayı birleştiren birer “ara”ya, berzaha    touches turn into a “break”, a barza that
                                                         dönüşür.        combines the invisible, past and present, image

                       İşte bu “ara”, sanatçının yeni olanı büründüğü    and meaning. At that time, the surrogates
                      ve şekillendirdiği imkandır. Kıssanın her zaman    are freed from being metaphors that only
                      anlattığı olaydan fazlası olması bu anlamdadır,    carry meaning and come to life, and lines,
                           o “hisse”, eserde sanatçının ve muhatabın     colors, sounds, smells and touches turn into a
                             tecrübesinde “yeni” olarak ortaya çıkar.    combination that combines the invisible with
                                                                         the visible, the past with the present, the image
                                                                         and the meaning.
                                                                         This is the possibility by which the artist
                                                                         embraces and shapes the new. It is in this sense
                                                                         that the story is more than the event it always
                                                                         tells. That share appears new in the work of the
                                                                         artist and the interlocutor’s experience.


                     Prof. Dr. Zeynep Yılmaz GEMUHLUOĞLU

 - 42 -                                                            - 43 -
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50