Page 44 - ara-yan
P. 44

Kıssa Üçlemesi                  Parable Trilogy






                                                                                                                                                                 Kıssa, destan ve mitostan farklıdır. Zira onlar   Parable is different from epic and myth. The
                                                                                                                                                             ahlakiliğin zemini olarak cevabın yani “hissenin”   epic and myth as the ground for morality
                                                                                                                                                                 iyice öğrenilmesini ve öğretilmesini öngörür:   presuppose the thorough learning and teaching
                                                                                                                                                              ritüellerle tekrar edilen yani “zaten başlangıçta   of the answer, the lesson from the parable:
                                                                                                                                                                  olmuş olanın” “aynı olan”ın daimi olan geri    repeated with rituals, that is, as the permanent
                                                                                                                                                                                            dönüşü olarak.       return of what had already happened in the

                                                                                                                                                             Ferde kalan, kendisini bu aynıya dahil ederek bu    beginning, of “the same”. What is left consists of
                                                                                                                                                              “biz”in bir unsuru olmaktan ibarettir. O yüzden    being an element of “we” by including himself
                                                                                                                                                                 retoriktirler. Ve retorikte imaj, anlamın veya   in this same. So they are rhetorical. And in
                                                                                                                                                               görünmeyenin bir işareti olarak işlevseldir, bir   rhetoric, the image is functional as a sign
                                                                                                                                                              öğrenim metodudur, görülmeyeni, geçmiş olanı       of meaning or the invisible, it is a method of
                                                                                                                                                                       gösterme, buraya getirme yöntemidir.      learning, it is to show the invisible, the past, it
                                                                                                                                                                                                                 is a method of bringing here. When interpreted,
                                                                                                                                                               Yorumlandığında bağlı olduğu asla geri döner,     it reverts to what is already connected to what
                                                                                                                                                              onu kendinde tekrarlayan “yeni” olan hiçbir şey    is already connected, nothing repeats it in itself
                                                                                                                                                                                                   yoktur.       and is new.

                                                                                                                                                                  Kıssanın “hissesi” yani “yeni” olan, anlatılan   The lesson of the parable, that is, the new, is to
                                                                                                                                                                       olayın âfâkta olup bitmiş bir şey değil   realize that the described event continues in
                                                                                                                                                                  enfüste devam ettiğini fark etmektir. Bu da    the infusion, not something that has happened
                                                                                                                                                                    ancak kıssada mana ve suretin mitostan       in the minds. This is possible only by the
                                                                                                                                                                     farklılaşmasıyla mümkündür: manadan         differentiation of meaning and image from
                                                                                                                                                                  surete değil, suretten manaya gidişle. İşte o   myth in the parable: by going from meaning
                                                                                                                                                                 zaman suretler sadece manayı taşıyan birer      to image, not from image to meaning. At that
                                                                                                                                                                    metafor olmaktan azad olup canlanırlar,      time, the surrogates are freed from being
                                                                                                                                                                çizgiler, renkler, sesler, kokular ve dokunuşlar   metaphors that only carry the meaning and
                                                                                                                                                                görünmeyen görüneni, geçmişle şimdiyi suret      come to life, lines, colors, sounds, smells and
                                                                                                                                                                 ve manayı birleştiren birer “ara”ya, berzaha    touches turn into a “break”, a barza that
                                                                                                                                                                                                 dönüşür.        combines the invisible, past and present, image

                                                                                                                                                               İşte bu “ara”, sanatçının yeni olanı büründüğü    and meaning. At that time, the surrogates
                                                                                                                                                              ve şekillendirdiği imkandır. Kıssanın her zaman    are freed from being metaphors that only
                                                                                                                                                              anlattığı olaydan fazlası olması bu anlamdadır,    carry meaning and come to life, and lines,
                                                                                                                                                                   o “hisse”, eserde sanatçının ve muhatabın     colors, sounds, smells and touches turn into a
                                                                                                                                                                     tecrübesinde “yeni” olarak ortaya çıkar.    combination that combines the invisible with
                                                                                                                                                                                                                 the visible, the past with the present, the image
                                                                                                                                                                                                                 and the meaning.
                                                                                                                                                                                                                 This is the possibility by which the artist
                                                                                                                                                                                                                 embraces and shapes the new. It is in this sense
                                                                                                                                                                                                                 that the story is more than the event it always
                                                                                                                                                                                                                 tells. That share appears new in the work of the
                                                                                                                                                                                                                 artist and the interlocutor’s experience.


                                                                                                                                                             Prof. Dr. Zeynep Yılmaz GEMUHLUOĞLU

                                                                   - 42 -                                                                                                                                  - 43 -
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49