Page 34 - ara-yan
P. 34

Kırkyama                Patchwork






                          Anadolu’da kırk pare, yamalı bohça, hanım      The patchwork, which is known as kırk pare,
                              dilendi bey beğendi gibi adlarla anılan    yamalı bohça, hanım dilendi bey beğendi in
                           kırkyama bugün tüm dünyada Patchwork          Anatolia, is known as patchwork all over the
                         adıyla bilinmektedir. Dünya üzerinde hemen      world today. It has also been localized with its
                            hemen her kültürün kendi zanaatkârının       interpretation in accordance with the traditions
                      geleneğine ve yaşam tarzına uygun yorumuyla        and lifestyle of craftsmen of almost every
                         da yöreselleşmiştir. Kendi başına kullanılma    culture in the world. This technique, which was
                        imkânları olmayan kumaş parçalarını atmak        set out to use instead of discarding fabric pieces
                       yerine değerlendirilmesi amacıyla yola çıkılan    that cannot be used as an one-piece, has gained
                            bu teknik bugün dünya üzerinde pek çok       a new identity today by many designers and
                           tasarımcı ve sanatçı eliyle yeni bir kimliğe   artists around the world.
                                            kavuşmuş durumdadır.         In this work, where the interpretation of the
                       Anadolu kırkyama geleneği yorumunun farklı        Anatolian patchwork tradition is presented in
                       bir medyuma taşınarak sunulduğu bu eserde,        a different medium, the oriented chipboards
                           yamaları temsil eden (OSB) yönlendirilmiş     representing the patches are painted with a
                     yonga levhalar spatulayla boyanmıştır.Boyanan       spatula. No glue was used in accordance with
                          levhalar birleştirilirken geleneğe gönderme     tradition while combining the painted boards.
                                     olarak tutkal kullanılmamıştır.
                                                                         The plates were sewn to each other with steel
                           Levhalar birbirlerine çelik zımba telleriyle   staples and the work was interpreted with an
                           dikilmiş, eser parçadan bütüne bütünden       understanding from part to whole and from
                        parçaya bir anlayışla yorumlanmıştır. Eserin     whole to part. The pieces that make up the
                                      bütününü oluşturan parçalar        whole work are taken as a reference from the
                                                                         motifs in Anatolian culture.
                          Anadolu kültüründeki motiflerden referans
                                                        alınmıştır.














                                                                                                                      KIRKYAMA
                                                                                                 64 x 40 cm / OSB üzerine akrilik / 2020

                                                                                                                      PATCHING
                                                                                                    64 x 40 cm / acrylic on OSB / 2020

                                                                   - 32 -                                                                                                                                  - 33 -
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39